Vanliga frågor

Skicka pengar personligen

Vem kan använda tjänsten Western Union® Money Transfer?

Finns det några begränsningar för tjänsten Western Union® Money Transfer?

Erbjuder Western Union någon depositionsservice eller någon typ av skydd för köparen?

Var finns Western Union-ombud?

Hur hittar jag ett Western Union-ombud?

Vad innebär tjänsten Western Union® Money Transfer som erbjuds hos ombuden?

Hur fungerar tjänsten Western Union® Money Transfer från ett ombud?

Vad behöver jag visa upp för att kunna skicka och ta emot pengar från ett ombud?

Under vilka timmar är tjänsten tillgänglig?

Hur betalas penningtransaktioner ut till mottagaren?

Hur tar jag emot en penningtransaktion?

Vad räknas som giltig legitimation för att hämta ut en penningtransaktion?

Hur vet jag när en penningtransaktion är klar att hämta ut?

Hur får jag veta att pengarna jag skickat har betalats ut?

 

Vem kan använda tjänsten Western Union® Money Transfer?

Alla som snabbt vill kunna skicka eller ta emot pengar till/från släkt eller vänner som bor i ett annat land, människor som reser privat eller i jobbet och behöver göra en snabb remittering internationellt.

Topp

 

Finns det några begränsningar för tjänsten Western Union® Money Transfer?

Det är förbjudet att använda tjänsten Western Union® Money Transfer i illegala sammanhang som att direkt eller indirekt finansiera illegalt spelande på Internet, inklusive, men inte begränsat till, penningtvätt, stöd för terroristverksamhet, bedrägerier, förledande till brott eller stöld.

Topp

 

Erbjuder Western Union någon depositionsservice eller någon typ av skydd för köparen?

Western Union erbjuder inte någon depositionsservice eller någon form av "inköpsskyddspolicy". Western Unions affärsidé är att överföra pengar från en avsändare till en mottagare. Vi avråder våra kunder från att skicka pengar till okända personer. Det åligger avsändaren att känna den part som pengarna skickas till. Om en mottagare kan uppvisa lämpliga identifikationshandlingar genomförs betalningen.

Topp

 

Var finns Western Union-ombud?

Western Union-ombuden är fristående företag som tillhandahåller en penningtransaktionstjänst till sina kunder och de representerar Western Union.

Exempel på ombud i Sverige kan vara banker, stormarknader, postkontor, apotek, resebyråer, stationer, flygplatser och valutaväxlingskontor.

Topp

 

Hur hittar jag ett Western Union-ombud?

Gå in på westernunion.com så kan du hitta ett ombud i närheten, eller slå upp Western Union i telefonkatalogen. Du kan också ringa kundtjänst utan kostnad: 020 90 10 90.

Topp

 

Vad innebär tjänsten Western Union® Money Transfer som erbjuds hos ombuden?

Du kan skicka så mycket pengar som du vill. Vissa säkerhet efterlevs måste uppfyllas beroende på belopp skickats.

Topp

 

Hur fungerar tjänsten Western Union® Money Transfer från ett ombud?

Avsändaren påbörjar transaktionen genom att fylla i "Skicka pengar"-blanketten och betala transaktionsbeloppet plus eventuella andra avgifter kontant hos ombudet. Ombudet behandlar transaktionen omedelbart.

När pengarna ska hämtas ut fyller mottagaren i en "Ta emot pengar"-blankett hos ett valfritt Western Union-ombud och uppvisar giltig legitimation eller besvarar en testfråga. Därefter betalar ombudet ut transaktionsbeloppet till mottagaren.

Topp

 

Vad behöver jag visa upp för att kunna skicka och ta emot pengar från ett ombud?

Kunder som ska ta emot pengar behöver endast uppvisa giltig legitimation.

ID-handling krävs vid varje transaktion. Som giltig ID-handling räknas pass, legitimation inom det utfärdade landet samt körkort med foto. Om du skickar pengar via tjänsten Western Union® Money Transfer från ett ombud behövs inga kreditkort, bankkonton, medlemskap eller intyg om medborgarskap.

Topp

 

Under vilka timmar är tjänsten tillgänglig?

Varje enskilt Western Union-ombud har egna öppettider och de flesta har utökade öppettider eller öppet dygnet runt. Besök westernunion.com så hitta du ett ombud som har öppet när du vill gå dit.

Topp

 

Hur betalas penningtransaktioner ut till mottagaren?

I de flesta fall betalas penningtransaktionerna ut i kontanter. Beroende på beloppets storlek och ombudet kan vissa penningtransaktioner betalas ut via check eller både via check och kontanter.

Internationella transaktioner betalas oftast ut i lokal valuta.

Andra begränsningar kan förekomma.

Topp

 

Hur tar jag emot en penningtransaktion?

Penningtransaktionen kan hämtas ut hos valfritt ombud. Du måste fylla i "Ta emot pengar"-blanketten och ange följande uppgifter: namn, adress, ungefärligt belopp, samt avsändarens namn, telefonnummer, stad och eventuellt delstat som pengarna skickas från.

Giltig legitimation krävs.

Vissa begränsningar kan förekomma.

Topp

 

Vad räknas som giltig legitimation för att hämta ut en penningtransaktion?

Som giltig ID-handling räknas pass, legitimation inom det utfärdade landet samt körkort med foto.

Topp

 

Hur vet jag när en penningtransaktion är klar att hämta ut?

Besök westernunion.com och välj Order Status (beställningsstatus) om du vill se statusen för penningtransaktionen. Allt du behöver uppge är avsändarens namn och MTCN-numret (Money Transfer Control Number) för att få veta om pengarna kan hämtas ut.

Topp

Hur får jag veta att pengarna jag skickat har betalats ut?

När pengarna har skickats kan du gå in på vår webbplats och välja Order Status (beställningsstatus) så får du veta statusen för penningtransaktionen. Allt du behöver uppge är ditt namn och MTCN-numret (Money Transfer Control Number) för att få veta om pengarna har betalats ut.

Topp